Rak piersi

Jedna opcja to za mało, wybór terapii jest kluczowy!

W przypadku leczenia raka piersi kluczowy jest odpowiedni dobór terapii. Niestety, jak wskazuje Onkofundacja Alivia, nie wszystkie pacjentki z rakiem piersi są informowane o wszystkich możliwych opcjach leczenia, nawet wtedy, gdy jest ono refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Aby uświadamiać chore o ich prawach oraz zachęcać do rozmowy z lekarzem na temat możliwości wyboru terapii, Alivia rozpoczęła kampanię społeczną „Jedna opcja to za mało”

Nowotwory dotykają coraz większą liczbę osób, jednak dzięki postępowi medycyny także coraz więcej o nich wiemy. Dostępne są precyzyjniejsze metody leczenia, które nie tylko pozwalają na przedłużenie życia, lecz także poprawiają jego jakość. Niestety, jak wskazuje Onkofundacja Alivia, nie wszyscy pacjenci są leczeni zgodnie z aktualną wiedzą medyczną i najnowszymi standardami leczenia.

Alivia zleciła przygotowanie analizy dotyczącej leczenia pacjentek z rakiem piersi, na przykładzie najczęściej występującego podtypu, czyli raka hormonozależnego, HER2-ujemnego. Wynika z niej, że nawet jedna na cztery pacjentki może nie otrzymywać optymalnego leczenia1. Dlatego Alivia rozpoczęła kampanię „Jedna opcja to za mało”, której celem jest edukacja i zachęcenie pacjentek oraz ich bliskich do aktywnego włączenia się w proces leczenia i zadawania pytań, czy zaproponowane leczenie jest rzeczywiście najlepsze spośród dostępnych opcji terapeutycznych.

Nie we wszystkich placówkach, w których leczy się pacjentki z rakiem piersi, dostępny jest program lekowy B.9 Leczenie raka piersi”. Pacjentki kwalifikujące się do leczenia w programie powinny być wtedy kierowane do tych ośrodków, w których uzyskają optymalne leczenie. Jednak nie zawsze tak się dzieje. Przeszkody mogą ku temu być różne. Częste wizyty (wymagane programem lekowym) w odległym od miejsca zamieszkania ośrodku mogą stanowić barierę nie do pokonania, zwłaszcza dla starszych i obciążonych innymi schorzeniami chorych na przerzutowego raka piersi. Należy też zwrócić uwagę, że przeszkody związane z wyceną świadczeń oraz obciążeniem administracyjnym mogą wpływać na ograniczoną dostępność do leczenia nawet w tych szpitalach, które podpisały z NFZ kontrakt na realizację programu lekowego – wskazuje dr hab. n. med. Krzysztof Adamowicz, onkolog z Wojewódzkiego Centrum Onkologii w Gdańsku.

Wiedza – pomoc w leczeniu

Onkofundacja Alivia stara się dotrzeć do pacjentek, a także wspierających je bliskich, którzy bardzo często sami poszukują informacji i różnych form wsparcia. Nie tylko po to, by ich edukować, lecz także, aby dostarczyć narzędzia, które pomogą im sięgnąć po najlepszą, i co najważniejsze, dostępną i refundowaną terapię. W ramach kampanii uruchomiona została strona internetowa, na której można znaleźć najważniejsze informacje o raku piersi, listę placówek specjalizujących się w leczeniu tego typu nowotworu oraz oferujących konkretne programy lekowe. Na portalu znajduje się także lista pytań i wskazówek, która pozwoli się przygotować do rozmowy z lekarzami oraz baza polecanych przez innych pacjentów szpitali, jak również lekarzy, którzy przyjmują w ramach NFZ. To wyczerpujące źródło rzetelnej wiedzy, które pomoże w mierzeniu się z rakiem piersi na każdym etapie choroby.

Jedna opcja? To za mało!

Jak czulibyśmy się w sytuacji, w której wchodzimy do sklepu, a tam do wyboru jest tylko jedna sukienka, która w dodatku źle na nas leży, albo kiedy w restauracji otwieramy menu, a w nim znajduje się tylko jedno danie i to w dodatku takie, którego nie lubimy? Taki brak możliwości wyboru w życiu codziennym jest dla nas wręcz niewyobrażalny. Dlaczego więc z taką sytuacją muszą się mierzyć pacjentki z rakiem piersi? Przecież mówimy tu o tak ważnych sprawach jak zdrowie i życie! – mówi Agata Polińska z Onkofundacji Alivia.

Ambasadorką kampanii „Jedna opcja to za mało” jest Anna Puślecka, producent wydarzeń, ekspert mody i aktywistka. Anna kilka lat temu stoczyła publiczną walkę o optymalną terapię nie tylko dla niej, ale także dla innych kobiet, które jej potrzebowały. Akcję wsparli również inni influencerzy i znane osoby, m.in. Patrycja Kazadi, Maria Winiarska, Lidia Popiel czy Bogna Sworowska, które na swoich kanałach społecznościowych opublikowały materiały przedstawiające sytuację braku wyboru i informacje o kampanii, by zwrócić uwagę na ten niezwykle ważny problem.

Partnerem akcji jest firma Novartis Poland.

„Jedna opcja to za mało” to kampania, której celem jest uwrażliwienie pacjentek na pozytywny aspekt włączenia się w rozmowę z lekarzem na temat własnej choroby i sposobu jej leczenia. I to w bardzo trudnym momencie, bo diagnozy raka piersi. Chcemy rzucić światło na często niedoceniany aspekt udziału w procesie terapeutycznym samego pacjenta i otwartej komunikacji z lekarzem. Lepsze zrozumienie istniejących opcji i uwzględnienie swoich preferencji w odniesieniu do leczenia może mieć wyłącznie pozytywny wpływ na ostateczny jego wynik, a także obniżyć poczucie lęku u samej pacjentki, która w pewnym sensie przejmuje kontrolę – dodała Aneta Poznańska, Country Communications & Engagement Head w Novartis Poland.

  1. https://alivia.org.pl/wp-content/uploads/sites/10/2023/07/Raport.pdf
jedna opcja to za mało

źródło: mat. prasowe

Weto Prezydenta w sprawie ustawy o obniżce składki zdrowotnej. Co dalej z finansowaniem ochrony zdrowia?

Rak piersi u młodych nosicielek BRCA1 i BRCA2: nowe globalne dane z udziałem polskiej badaczki

DESTINY-Breast 09: Czy to przełom w leczeniu HER2-dodatniego raka piersi zmieniający standard opieki w pierwszej linii?

Pacjenci onkologiczni szczególnie narażeni na skutki obniżki składki zdrowotnej

Krajowa Sieć Onkologiczna już nie tylko na papierze

Nikt nie dodał jeszcze komentarza

Newsletter

Zapisz się do newslettera, aby być na bieżąco z wpisami!

Zapisując się do newslettera, oświadczasz, że przeczytałaś/eś i zrozumiałaś/eś informacje dotyczące korzystania z danych osobowych, zawarte w Polityce Prywatności oraz wyrażasz zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Multi Ch Sp. z o.o..

Proponowane wpisy

Rak piersi

Sacytuzumab gowitekan blisko kolejnego wskazania!

Aktualności

Pacjenci wybrali najlepszych

Nowotwory ginekologiczne

#WorldCancerDay okiem ginekologa

Kontakt

Masz pytanie lub chcesz nawiązać współpracę? Skontaktuj się z nami pod adresem redakcja@onkonews.pl lub korzystając z formularza poniżej.

Wysyłając wiadomość, oświadczasz, że przeczytałaś/eś i zrozumiałaś/eś informacje dotyczące korzystania z danych osobowych, zawarte w Polityce Prywatności.

Dodawanie komentarza

Twój komentarz zostanie wyświetlony na stronie po jego zatwierdzeniu.

content *

Zapisano do newslettera

Dziękujemy za zapis do newsletteru. Mamy nadzieję, że nasze wiadomości będą dla Ciebie interesujące i przydatne.

Wiadomość została wysłana

Twoja wiadomość została wysłana poprawnie. Wkrótce otrzymasz odpowiedź na wskazany adres e-mail.